Wednesday, May 6, 2009

Gripa porcina: companiile aeriene se straduiesc sa calmeze ingrijorarea pasagerilor

Ultimul lucru de care avea nevoie industria transportului aerian, ce se indrepta deja cu pasi rapizi spre o pierdere de 4,7 miliarde dolari anul acesta, potrivit Asociatiei Internationale de Transport Aerian /IATA/, era un nou val de panica precum cel starnit de SARS /sindromul acut respirator sever/, de virusi sau de epidemia de gripa aviara - toate afectand companiile aeriene in ultimii 12 ani, scrie cotidianul american The New York Times.
In aceste conditii, companiile fac tot ce le sta in putinta pentru a-si asigura pasagerii ca, in absenta unor restrictii impuse in mod clar de Organizatia Mondiala a Sanatatii /OMS/, calatoriile aeriene sunt in continuare sigure. Pana in momentul de fata, numarul anularilor a fost scazut, apreciaza companiile aeriene europene, insa lucrurile stau altfel in cazul celor americane.
Lufthansa a delegat cate un doctor la bordul fiecarui zbor catre Mexic, American Airlines a inzestrat personalul de la bord cu truse medicale, iar British Airways distribuie masti medicale.
O industrie care a invatat lectia epidemiilor anterioare - criza gripei aviare din 1997 si 2004, precum si aparitia SARS in 2003 - este mai bine pregatita de data aceasta, in vreme ce comunicarea mai eficienta asupra evolutiei bolii presupune un nivel mai scazut al panicii in randul calatorilor, a declarat IATA. ”In trecut, atitudinea calatorilor inclina spre isterie intr-o masura mult mai mare decat acum”, a declarat Tony Concil, purtator de cuvant al asociatiei, facand referire la criza SARS din anul 2003, cand informatiile despre boala erau insuficiente. Atunci, traficul de calatori spre Asia a scazut cu 50 de procente, iar la nivel mondial cu 24 de procente, in lunile martie, aprilie si mai ale anului respectiv. ”In criza declansata de SARS au existat tari care au spus ‘Nu mai facem zboruri catre Asia’, fiind astfel afectate si tari in care nu existau cazuri de SARS”, a mai afirmat Concil.
Cu toate acestea, Giovanni Bisignani, directorul executiv al asociatiei, a avertizat saptamana trecuta ca momentul aparitiei epidemiei de gripa porcina ”nu ar fi putut fi mai nepotrivit” pentru o industrie care este deja afectata de scaderea economica, ce a adus dupa ea si o scadere a cererii din partea calatorilor. Potrivit lui Bisignani, este prea devreme pentru o evaluare generala a pierderilor.
Compania Air Canada si-a anulat zborurile catre trei destinatii din Mexic pana la 1 iunie, in vreme ce Continental Airlines, cea mai mare companie aeriana a Statelor Unite ce are zboruri catre Mexic, a declarat ca va opera o reducere temporara a capacitatii curselor sale catre Mexic, cu 40 la suta. American Airlines a declarat ca urmareste nivelul cererii pe fondul reactiei fata de epidemia de gripa A (H1N1), scrie The New York Times.
Cuba, Ecuadorul si Argentina si-au suspendat temporar zborurile catre Mexic, in vreme ce Alaska Airways a declarat ca va elimina paturile si pernele din toate avioanele sale.
In Asia, Cathay Pacific, cea mai mare companie aeriana din Hong Kong, a declarat ca va permite membrilor echipajelor de la bordul avioanelor sa poarte masti medicale, contrar unei decizii luate anterior. China si-a suspendat zborurile dinspre Mexic spre Shanghai, a informat sambata Xinhua, agentia de presa chineza oficiala.
In Europa, o asociatie franceza a agentiilor de turism, agentia britanica de turism Thomas Cook si companii pentru zboruri charter, precum cele germane First Choice si Thomson, si-au retras ofertele de vacanta in Mexic. Insa Comisia Europeana a declarat saptamana trecuta ca nu are autoritatea pentru a interzice zborurile catre Mexic, noteaza cotidianul american.
Lufthansa, companie ce are cate un zbor pe zi catre Mexic, si-a mobilizat jumatate din cei 60 de medici care lucreaza in cadrul ei, plasand cate unul la bordul fiecarui zbor catre tara latin-americana. ”Doctorii se afla la bord pentru a raspunde intrebarilor pasagerilor si pentru a identifica posibile banuieli vizavi de contaminarea cu gripa porcina, precum si pentru a lua primele masuri intr-o asemenea situatie, chiar inainte de aterizarea avionului”, a declarat Thomas Jachnow, purtator de cuvant al Lufthansa.
Comunicarea intre autoritatile din domeniul sanatatii, companiile aeriene si aeroporturi s-a imbunatatit semnificativ fata de acum cinci ani, a adaugat Jachnow: ”Am invatat lectia oferita de criza SARS si de gripa aviara”.
British Airways, companie ce are patru zboruri pe saptamana catre Mexic, imparte masti medicale pasagerilor, respectand astfel o cerinta a autoritatilor mexicane - ca pasagerii sa-si acopere fetele atunci cand trec prin aeroporturile mexicane. Desi numarul rezervarilor pentru zborurile britanice rezista ”destul de bine”, potrivit purtatorului de cuvant Paul Marston, British Airways, ca multe alte companii, ofera pasagerilor ingrijorati destinatii alternative, precum Antigua.
Air France-KLM, cea mai mare companie aeriana din Europa, are zece zboruri pe saptamana catre Mexic si inca sapte zboruri prin compania partenera Aeroméxico. In vreme ce zborurile sa desfasoara in mod normal, Air France-KLM resimte impactul unei decizii luate miercurea trecuta de Asociatia agentiilor franceze de turism /SNAV/, decizie prin care toate calatoriile de grup catre Mexic din luna aceasta vor fi anulate.
In vreme ce Singapore Airlines permite schimbarea gratuita a itinerariilor catre alte destinatii din lume, compania americana Continental, cu un total de 450 de zboruri pe saptamana catre Mexic, a declarat vineri ca are sa-si mentina zborurile catre respectiva destinatie, insa are sa foloseasca avioane de mai mici dimensiuni. Aceasta reducere va scadea capacitatea totala a companiei cu 2 procente, mai precizeaza The New York Times.

No comments: